Brazīlija: treideriem šis gads solās būt smags

Apjomīgā graudu raža, dabas parādības EL Ninjo atnestie bagātīgie nokrišņi un zemais nacionālās valūtas kurss rada papildus slodzi Brazīlijas ostu jaudām un finanšu zuduma risku treideriem, ziņo aģentūra Reuters.

Jaunie privātie graudu termināli valsts ziemeļos, ko atvēruši pasaules vadošie treideri, tai skaitā kompānijas Bunge, Cargill un ADM, palīdzēja samazināt slodzi pārpildītajām dienvidu ostām. Taču vājais Brazīlijas reāls (BRL) un apjomīgie nokrišņi var padarīt šo gadu īpaši smagu.

Pagājušajā gadā reāla kurss attiecībā pret dolāru samazinājās par 34 %, un tas nozīmīgi palielināja Brazīlijas eksporta konkurētspēju. Ekonomisti paredz, ka šogad ekonomikas lejupslīde pastiprināsies. Viņi nav pārliecināti, ka valdība ir spējīga veikt strukturālas reformas ekonomikas atdzīvināšanai. Aģentūras Reuters aptaujas dati liecina, ka reāls attiecībā pret dolāru kritīsies vēl par 7 %.

Lauksaimniecības produktu eksportu Brazīlijā sekmē arī rekordzemās jūras kravu pārvadājumu likmes.

Pēc meteorologu prognozēm, EL Ninjo ilgs šogad pirmo pusgadu un atnesīs lietu Brazīlijai sausajā sezonā (tās ilgums ir maijs - septemris). Nesavlaicīgie nokrišņi apgrūtinās beramo kravu (sojas sēklu, kukurūzas, cukura) uzkraušanu uz kuģiem. 2010. gadā pārlieku slapjo laika apstākļu dēļ ostās izveidojās lielas rindas. Uzkraušanu gaidīja vairāk kā 120 kuģi. Gaidīšanas laiks izstiepās mēneša garumā.

Kuģu dīkstāves dēļ treideri cieš lielus zaudējumus. Panamax tipa kuģu dīkstāve diennaktī izmaksā 10000 - 20000 $. Periodos, kad ostās veidojas rindas, treideru zaudējumi var sasniegt simtiem miljonu dolāru gadā.

Avots: zol