Stāsta SIA "Port Milgravis" pārstāvis Edvīns Kozlovskis: "SIA "Port Milgravis" labības kravu segmentam pievērsās pirms 3 gadiem, uzbūvējot divas noliktavas. Šogad uzņēmuma rīcībā ir jau ir sešas noliktavas, un katrā no tām var uzglabāt vairāk nekā 15 tūkstošus tonnu graudu. Pašreiz plānojam vēl trīs noliktavu būvniecību." SIA "Port Mīlgrāvis" pārkrauj tikai latviešu un lietuviešu zemnieku produkciju. Kā atzīmē E. Kozlovskis: "Graudu apjomi, ko pārkraušanai nodrošina tikai Latvijas un Lietuvas zemnieki ir tiešām pārsteidzoši."

Kopumā labības produktu apstrādē šogad bijuši iesaistīti 12 dažādi Rīgas brīvostas termināļi. Graudu pārkraušanas jomā novērojama ļoti pozitīva tendence, ka dažādi ostas termināļi nevis savstarpēji konkurē, bet gan sadarbojas. Lielos PANAMAX tipa kuģus, kuros ietilpst ap 60 tūkstoši tonnu graudu bieži krauj kopīgiem spēkiem, lai nepieļautu kuģu dīkstāvi un paātrinātu iekraušanas procesu.

Pirms gada labības kravu apkalpošanas segmentā sevi pieteica vēl viens nopietns spēlētājs – SIA "Alpha osta". Tas ir stāsts par Rīgas ostas uzņēmumu spēju ātri pielāgoties mainīgiem tirgus apstākļiem. Kopš deviņdesmitajiem gadiem uzņēmums Rīgas ostā veiksmīgi darbojās minerālmēslu pārkraušanas jomā, taču saistībā ar ģeopolitisko situāciju un politiskajiem lēmumiem par Krievijas kravu novirzīšanu tikai uz Krievijas ostām minerālmēslu kravas strauji apsīka un nācās meklēt jaunas biznesa nišas. Tagad milzīgais sešu kupolveida noliktavu komplekss ir pilnībā pielāgots labības produktu kravām.

Noliktavu kompleksā var uzglabāt līdz pat 120 tūkstošiem tonnu labības produktu. Tas ir pietiekami, lai piekrautu pat divus PANAMAX tipa kuģus. Arī kuģu piekraušanas ātrums ir iespaidīgs. Stāsta SIA "Alpha osta" operatīvā dienesta vadītājs Vladimirs Kuzmenko: "Mūsu labības produktu pārkraušanas rekords ir 22 tūkstoši tonnu diennaktī. Pašreiz mēs esam Baltijā vienīgais labības produktu termināls ar šādu kraušanas ātrumu un apjomu."

Minerālmēslu termināļa pilnīgā piemērošanā labības kravu uzglabāšanai un pārkraušanai ir ieguldīts ne mazums darba un investīciju. Milzīgie kupoli ir piemēroti labības uzglabāšanai, aprīkoti ar temperatūras un mitruma sensoriem. Graudiem ir pielāgota arī konveijeru līniju sistēma, kuras kopējais garums ir aptuveni 3000 metru. Kraušanas procesi ir pilnībā automatizēti. Ap 65% graudu, kas tiek pārkrauti SIA "Alpha osta", nāk no Krievijas, atlikusī daļa - no pašmāju un lietuviešu zemniekiem. Galvenie labības kravu galamērķi ir Ziemeļāfrikas un Persijas līča valstis.

Avots: www.delfi.lv